Isnin, 24 Mei 2010

Keajaiban akan berlaku...UNISA

Ustaz Firdaus (Guru pembimbing UNISA)




Unisa....


Name yang sudah lame tidak kedengaran suara islam pada hari ini...tp ia tidak akan terkubur walaupun suaranya tidak lagi berkumandang....Tapi yakinlah suara itu akan tiba suatu hari nanti dan tidak terduga oleh sesiapa pun..Beban da'wah ada pada setiap Muslim dan Muslimah sesuai dengan kemampuannya dan sebatas ilmunya. Pada asalnya kewajiban ini tidak dikhususkan bagi para ulama. Karena seluruh muslimin wajib berda'wah sesuai dengan kemampuannya. Sedangkan kekhususan bagi ahli ilmu itu hanyalah dalam menyampaikan deteil-deteil Islam, hukum-hukumnya, makna-makna yang deteil, masalah-masalah ijtihad...Oleh sebab itu:
UNISA (Universal Islam Al-iman)..akan muncul sekali lg dengan memberi harapan yang penuh bagi menjayakan misi mereka tersebut..
Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapatkan pentunjuk.” (QS. An-Nahl: 125)
Zaman sekarang kita sangat mengetahui bahwasanya zaman sekrang penuh dengan alat – alat yang canggih seperti media hari ini, berita dan lain-lain. Ini adalah suatu pertanda bahwasanya manusia lebih suka pada benda yang baru seperti melihat internet dari pada surat kabar, menonton lebih dari ke masjid. Bukan saja remaja malah dewasa lebih aktiv dari remaja. Adakah itu sebenar masalahnya? Masalahnya ada pada kita sendiri mengapa kita menggunakan psikologi barat itu untuk menghapuskan pemahaman kita? Seperti internet yang sekarangnya popular dengan facebook mengapa kita tidak gunakan facebook itu pada jalan Allah (Dakwah). Bukan saja itu malah dengan media lain pun bisa kita gunakan seperti radio dan surat kabar. Kita boleh lakukan transformasi untuk membangunkan islam yang cemerlang pada abad sekarang ini. Jadi intinya berdakwah tidak hanya dilakukan di mesjid, di media masapun kita boleh meyebarkan agama islam ( berdakwah ). Oleh itu UNISA akan bertindak tidak lame lagi dengan alunan islam supaya hati2 manusia akan di hiaskan dengan kasih sayang terhadap islam dan kami akan pastikan misi ini akan berjaya :) Amin...Ya Rabbal A'lamin...

Wajah-wajah senior UNISA




Tiada ulasan:

Catat Ulasan